Een nieuw leven voor je oude smartphone: navigatie op de fiets

Jaren geleden had ik een houder voor mijn smartphone voor op het fietsstuur.
Dat ging goed tot ik door een kuiltje in het grindpad op de Elspeter heide reed: de mobiel sprong uit de houder en kwam (natuurlijk) met het glas naar beneden op een steen terecht, wat resulteerde in een grote ster.

Sinds dat moment heb ik nooit meer een smartphone aan het stuur gehad.
Tot gisteren.

We waren met vrienden aan het fietsen. Rob had zijn smartphone op zijn stuur zitten.
Hij liet zien hoe hij dat gedaan had: met een Quadlock. Dat is een heel handig dingetje waarmee je de smartphone met een simpele beweging in een houder vergrendelt en hem er ook (met twee handen) weer uit kunt halen.
Alleen: je moet dan wel een klemmetje aan de achterkant van de smartphone vastlijmen.
Dat vond ik wat minder: met dat klemmetje wordt de mobiel ineens een stuk dikker en past hij niet meer in de beschermhoes.
Rob had dit opgelost door in de hoes een gat te zagen, maar ik zag dat niet zo zitten.

Toch was ik om: met dit apparaatje durfde ik wel een mobieltje aan mijn fiets vast te maken.

Ik had nog een oude smartphone liggen, die met dat gebroken glas. Daar had ik later nog een beschermfolie overheen geplakt, zodat het apparaat nog veilig te gebruiken is.

Ik heb dus een apparaat voor op de fiets. Maar ik heb daar geen simkaart bij voor het navigeren.
Dat is geen probleem: ik gebruik de app OsmAnd. Dat is een gratis app die gebruik maakt van de eveneens gratis OpenStreetMap kaarten. Dat zijn heel gedetailleerde kaarten die door de community actueel gehouden worden.
De app heeft heel veel mogelijkheden, en is daardoor ook een beetje onoverzichtelijk. Maar als je hem eenmaal door hebt, is het een geweldige assistent voor onderweg.



Dit is de Quadlock.
Je bestelt het apparaatje rechtstreeks op hun site. Betalen doe je met een creditcard of via PayPal.
Er zijn drie uitvoeringen: die voor de iPhone (dat is uiteraard de duurste, want mensen met een iPhone hebben geld genoeg) kost 70 Euro. Voor de Samsung kost hij € 60 en als je genoegen neemt met de universele versie, ben je voor € 40 klaar.
Het apparaatje wordt geleverd inclusief bevestigingsmateriaal en een alcoholdoekje om de smartphone te ontvetten. Het geheel ziet er heel doordacht, degelijk en goed verzorgd uit.

Het lijkt veel geld, maar het repareren van een kapot gevallen smartphone kost veel meer, weet ik uit eigen ervaring...





Dit is hem.
Je zet het apparaatje op het stuur vast met twee bijgeleverde tie wraps (daarmee zit hij goed vast en is hij lastiger te stelen) en een of twee van de bijgeleverde rekbandjes (dan verschuift hij niet op het stuur).


Je plakt de adapter met de bijgeleverde kleefband op de achterkant van de smartphone, nadat je die goed ontvet hebt. Dit is overigens de universele versie.



Je zet de smartphone onder een hoek van 45 graden op de houder, draait 45 graden met de klok mee tot hij klikt en dan zit hij muurvast. Je kunt hem horizontaal en verticaal gebruiken.

Dan nu de navigatie.
Zoals ik al zei, gebruik ik OsmAnd. Dat is gratis. Je kunt gratis zeven kaarten installeren (van de hele wereld). 
Voor € 1,21 per maand kun je onbeperkt kaarten installeren en installeert de app automatisch updates van de kaarten.
De gratis versie is inmiddels 5 miljoen keer gedownload, de betaalde versie 100.000 keer.




Als je de kaarten eenmaal op het toestel hebt staan, heb je geen internetverbinding meer nodig om te weten waar je bent of om te navigeren.



De kaarten zijn heel gedetailleerd. Er staan wegen, fietspaden en voetpaden op, dus ze zijn ideaal om tijdens het fietsen te gebruiken.
Je kunt ook route-informatie aan zetten, dan toont de kaart bijvoorbeeld alle fietsknooppunten en de routes tussen de punten.







Je kunt er mee navigeren (gesproken aanwijzingen). Let op: je kunt niet met de fietsknooppunten navigeren, je kunt ze alleen op de kaart tonen.

Je kunt alle instellingen apart aangeven voor auto, fiets en lopen.
Zo kun je er voor kiezen om alleen in de auto-stand de maximumsnelheid te tonen en alleen in de loopstand de topografische stijl te activeren. 
Je kunt kiezen uit acht (!) kaartstijlen. Die zitten allemaal in het kaartbestand inbegrepen.



Je kunt bijvoorbeeld in de instellingen aangeven dat je de kompasknop in beeld wilt hebben (in de schermafdruk hieronder onder het fietssymbooltje). Door op dat knopje te klikken, schakel je tussen 'het noorden boven' en 'de rijrichting naar boven'.




Er is nog veel meer te vertellen over deze app.
Ik doe dat later nog wel eens. Misschien maak ik er wel een handleiding voor...

Nog even iets over Google Maps, ook gratis.
Je kunt met Google Maps ook zonder internet navigeren, maar dan moet je wel eerst de kaart van het betreffende gebied op het toestel zetten EN de route laten berekenen met een internetverbinding aan. Bovendien is de fietsnavigatie van Google lang niet zo betrouwbaar als die van OsmAnd.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode