Foto's maken in de sneeuw
Hoera, het sneeuwt!
Tijd voor mooie foto's.
Let erop dat je de camera een handje helpt, anders lijkt het straks alsof je sneeuw een grauwsluier heeft, en dat komt de plaatjes die je in gedachten had, bepaald niet ten goede.
Eerst een klein stukje theorie.
De ervaring heeft geleerd dat een gemiddelde scene uit een mengeling van lichte en donkere partijen bestaat. De som van al dit licht en donker levert bijna altijd het zogenaamde 18-procent grijs op.
Dus als de fabrikant zijn camera laat belichten alsof de scene 18% grijs is, levert dat in veruit de meeste gevallen goed belichte plaatjes op.
Nu de sneeuwpraktijk.
De ervaring leert ook dat als mensen een foto maken van een scene in de sneeuw, daar meer wit in zit dan donker.
Met andere woorden: een sneeuwscene is eerder 80% wit dan 18% grijs. Als je dat niet aan de camera vertelt, probeert hij van dat vele wit een grijze foto te maken. De foto wordt dus te donker.
Dat is tegen je gevoel in, want je hebt de neiging om te denken dat met veel sneeuw een foto juist overbelicht wordt.
Wat moeten we dus doen om op een foto met veel sneeuw, die sneeuw mooi wit te laten worden: precies: overbelichten!
Hoeveel je moet overbelichten, hangt, behalve van je smaak, voornamelijk af van het percentage sneeuw in beeld. Hoe meer sneeuw: hoe meer je moet compenseren.
Ik heb wat voorbeeldfoto's gemaakt. Misschien helpen die je wat op weg.
Veel plezier!
Tijd voor mooie foto's.
Let erop dat je de camera een handje helpt, anders lijkt het straks alsof je sneeuw een grauwsluier heeft, en dat komt de plaatjes die je in gedachten had, bepaald niet ten goede.
Eerst een klein stukje theorie.
De ervaring heeft geleerd dat een gemiddelde scene uit een mengeling van lichte en donkere partijen bestaat. De som van al dit licht en donker levert bijna altijd het zogenaamde 18-procent grijs op.
Dus als de fabrikant zijn camera laat belichten alsof de scene 18% grijs is, levert dat in veruit de meeste gevallen goed belichte plaatjes op.
Nu de sneeuwpraktijk.
De ervaring leert ook dat als mensen een foto maken van een scene in de sneeuw, daar meer wit in zit dan donker.
Met andere woorden: een sneeuwscene is eerder 80% wit dan 18% grijs. Als je dat niet aan de camera vertelt, probeert hij van dat vele wit een grijze foto te maken. De foto wordt dus te donker.
Dat is tegen je gevoel in, want je hebt de neiging om te denken dat met veel sneeuw een foto juist overbelicht wordt.
Wat moeten we dus doen om op een foto met veel sneeuw, die sneeuw mooi wit te laten worden: precies: overbelichten!
Hoeveel je moet overbelichten, hangt, behalve van je smaak, voornamelijk af van het percentage sneeuw in beeld. Hoe meer sneeuw: hoe meer je moet compenseren.
Ik heb wat voorbeeldfoto's gemaakt. Misschien helpen die je wat op weg.
Geen sneeuw, geen correcties.
Een beetje sneeuw,
geen correcties.
Belichtingscompensatie +1.
De sneeuw is wat uitgebeten, dus de correctie is eigenlijk te groot.
Heel veel sneeuw, bijna niets anders.
P, geen correctie.
De camera heeft van het wit 18% grijs gemaakt.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
P, belichtingscorrectie +1.
Bij de vorige serie was dat eigenlijk te veel,
hier is het nog te weinig.
Dat komt doordat er vrijwel alleen sneeuw te zien is,
waardoor de camera volledig verkeerd rekent.
P, belichtingscorrectie +1,3.
Dit begint er op te lijken.
Nóg een derde stop erbij zou waarschijnlijk
ook geen kwaad kunnen.
Veel plezier!