Chromebooks

 Dit jaar is het tien jaar geleden dat de eerste Chromebook het levenslicht zag.

De Chromebook was een revolutie in computerland: hij was licht, snel, veilig en hij was helemaal ingericht voor het werken op het internet.

Google had hiervoor een kantooromgeving gecreëerd met opslagruimte (de Google Drive), een tekstverwerker (Google Documenten), een spreadsheetprogramma (Google Sheets), een presentatiemaker (Google Presentaties), Google foto's, Google Maps en nog wat andere programma's.

Deze omgeving was (en is nog steeds grotendeels) gratis voor 'gewone mensen' en is tegen betaling beschikbaar voor bedrijven. 

Slechts weinigen konden toen bevroeden dat het werken op internet (waarover toen schamper werd gelachen) zo'n grote vlucht zou nemen.

Inmiddels zijn er miljoenen Chromebooks en aanverwante apparaten verkocht en maken de onderwijswereld, het bedrijfsleven en miljoenen 'gewone mensen' dagelijks gebruik van deze producten en diensten.

Ik zal je niet vermoeien met discussies over privacy, 'je ziel aan de duivel verkopen' en monopolieangst. Ik wil alleen even aanstippen dat Microsoft, Apple, Facebook, Whatsapp, Instagram, Twitter, Tiktok en niet te vergeten Samsung vergelijkbare spelers zijn.

Heel veel mensen maken maar al te graag gebruik van allerlei gratis diensten.

Zij conformeren zich vaak zonder nadenken aan de regels van de leverancier, waardoor zij zich overleveren aan zijn handel en wandel.

Als je in deze context alleen Google veroordeelt, heb je behoorlijk boter op je hoofd.

Het beheer van wachtwoorden is vaak een drama, wat extra bijdraagt aan de kans dat persoonlijke gegevens 'op straat' komen te liggen.


Dit gezegd hebbend, breek ik hier nogmaals een lans voor de Chromebook en voor Google.

Om de leek, want dat is bijna iedereen op dit gebied, ongeacht leeftijd of milieu, zo goed mogelijk te informeren over wat een Chromebook nu wel en niet is en kan, heb ik ruim twee jaar geleden een website opgezet waarop ik informatie geef over Chromebooks en het werken daarmee toelicht.

Ik verwacht niet dat dit een wereldhit wordt, maar ik vind het toch leuk om te zien dat ik regelmatig via de contactpagina vragen en tips binnenkrijg.

Inmiddels heb ik - zonder hiervoor provisie of andere voordeeltjes van leveranciers te krijgen - diverse mensen aan een Chromebook geholpen. Voor zover ik weet, heeft niemand er spijt van dat hij/zij is overgestapt van Windows naar Chrome OS.

Mijn website: overchromebooks.nl

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode