Hazelaar

Op weg van de molen naar huis zag ik in de berm een bloeiende hazelaar staan.
Ik parkeerde mijn fiets op het fietspad en liep ernaar toe om de bloemen te bekijken en er wat foto's van te nemen.

Kennelijk zag het er wat anders uit als je in de auto langsreed, want een bestuurder toeterde verbolgen naar me: hij dacht dat ik daar stond te plassen. Om nog meer boosheid te voorkomen, heb ik me toen maar naar de weg gedraaid, zodat men kon zien dat ik met mijn camera bezig was in plaats van met mijn fluit...

De hazelaar heeft zowel mannelijke (meeldraden met stuifmeel) als vrouwelijke (stampers) bloemen. Daarom heet hij eenhuizig. Dit in tegenstelling tot tweehuizige planten waarvan de een mannelijk is en de ander vrouwelijk. En dan heb je natuurlijk ook nog blóemen die vrouwelijk én mannelijk zijn. Dat zijn de meeste.


Wat een bloemen!

De lange bloemen zijn de mannetjes, het piepkleine rode bloempje is de vrouw.






Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode