Vergeten woorden: tectyleren

Een paar dagen geleden was mijn oudste dochter met haar man op bezoek. Ik weet niet meer hoe het gebeurde, maar op een gegeven moment gebruikte ik het woord tectyleren. Ze keken me wat wazig aan.
Toen begreep ik dat niet alleen in de computerwereld veel verandert, maar dat ook 'gewone' dingen komen en gaan.

Weet je het nog? Vroeger had je auto's die niet ouder werden dan vijf jaar doordat het chassis en de carrosserie doorroestten. Je had toen nog geen zeven jaar garantie op de auto zelf. Verzinken en andere manieren om roest tegen te gaan (allerlei elektrolytische baden en coatings) bestonden nog niet.

De enige manier om langer van je auto te kunnen genieten was om hem te laten tectyleren. Tectyl was een product van de firma Valvoline. Het werd in de holle chassisbalken geïnjecteerd en tegen de onderkant van de auto en in de wielbakken gespoten. Je kon het ook met de kwast opbrengen. Je moest het iedere twee jaar herhalen, anders kreeg je toch roest.

Tegenwoordig hoeft dat allemaal niet meer.
Ook op dat gebied verandert de wereld gewoon door.
Maar als je merkt dat je dochter het woord niet kent, besef je ineens hoe oud je bent.
Wat overigens heel iets anders is dan hoe oud je je voelt. Gelukkig....

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode