Oude laptop in nieuw jasje

Eindelijk is het zo ver: mijn oude laptop heeft een nieuw hart: Chromium OS, de Open Source versie van Google's Chrome OS.

Toen ik hem bijna vijf jaar geleden kocht, draaide de laptop onder Windows Vista. Dat was een minder fijne Windowsversie. Zodra Windows 7 uitkwam, kreeg de laptop een harttransplantatie naar dit veel robuustere systeem. De laptop liep als een zonnetje, totdat het onvermijdelijke gebeurde: hij werd trager en trager.

Uiteindelijk heb ik er Ubuntu op gezet, dat de boel wat sneller maakte, maar eigenlijk was het te zwaar voor dit oudje.
Na wat experimenteren met andere Linux-versie kwam ik toch steeds weer terug op Ubuntu, maar écht blij was ik niet.

Inmiddels gebruikte ik ook een Chromebook: een laptopje dat werkt op het Chrome Operating system van Google. Het is eigenlijk net de Chrome browser waarmee je het internet opgaat, maar dan bestuurt het de hele computer.

Dat zou ik ook wel op mij oude laptop willen hebben! Zo eenvoudig gaat dat echter niet. Niet dat het nou heel moeilijk is, maar je bent er wel even mee bezig.

Sinds vanochtend draait het dus. En naar volle tevredenheid. Mijn oud laptop is weer redelijk snel en ik hoef nu even geen nieuwe Chromebook meer. Da's mooi meegenomen!

Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik dit Chrome OS op laptops kan installeren uit het Windows-XP-tijdperk. Daarvan zijn er best nog veel. Chrome OS zou ze een heel nieuw (en veilig) leven kunnen geven...

Wil je het zelf proberen, of wil je er wat meer over lezen, kijk dan eens bij Arnold the Bats. Daar heb ik 'mijn' versie ook vandaan.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode