Google Foto's en gezichtsherkenning

Gezichtsherkenning is al lang geen science fiction meer. Je ziet het in veel TV-series en films al gebruikt worden.

Ook op smartphones zit het: je kunt jouw telefoon leren hoe jij eruit ziet, waarna je het apparaat maar aan hoeft te kijken om het te ontgrendelen.

Een van de speerpunten van Google is kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence  of AI). Google gebruikt zijn enorme rekenkracht bijvoorbeeld voor het vertalen, voor Google Now en Google Assistant die beide vragen beantwoorden, je voorstellen doen voor je agenda en opdrachten uitvoeren (zet de wekker op half acht morgenochtend).

Google gebruikt ook gezichtsherkenning voor de foto's die je in Google Foto's (en vroeger in Picasa) hebt opgeslagen.
Google doet daar niets mee, tenzij je daar expliciet toestemming voor geeft.
Zodra je dat gedaan hebt, zul je in de zoekopdracht in Google Foto's gezichten zien verschijnen.

Google groepeert jouw foto's op basis van die gezichten en jij kunt dan aan Google vertellen wie die mensen zijn. Er zitten zo nu en dan ook verkeerde gezichten in zo'n groep, maar die kun je er uit halen.

Nu is het zo dat sommige overheden menen dat hun burgers niet in staat zijn om zelf te beslissen of Google dat voor hen mag doen. Zij hebben Google bevolen om de keuze niet in de schermen te tonen. Daar mag je dus van de overheid Google niet vragen om binnen jouw eigen fotoverzameling gezichtsherkenning in te schakelen.

Laat nu Nederland zo'n land zijn..... Wij kunnen die dienst dus niet gebruiken.
Nou ja....
In de blog van ComputerCreatief (zie verderop) staat uitgelegd hoe je dat tóch kunt regelen.
Het is niet erg ingewikkeld, dus ik heb dat maar eens geprobeerd.

Jullie weten inmiddels dat ik een Google-fan ben, dus het zal je niet verbazen dat ik zwaar onder te indruk ben van wat Google hier presteert.
Om een idee te geven: foto's waarop ik zelf met veel moeite bepaalde personen herkende, wist Google perfect in te delen. Ook ouder worden is geen probleem: van mijzelf, maar ook van kinderen en neefjes weet Google al hun foto's, van peuter tot volwassene, te herkennen.

Verbazingwekkend waar neurale netwerken en kunstmatige intelligentie toe in staat zijn...

Ik ga niet in op privacy-discussies. Dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Ik vind het superhandig dat Google uit mijn inmiddels 70.000 foto's alle foto's van mijn dochters weet te isoleren en mij door middel van één simpele zoekopdracht weet te presenteren. In chronologische volgorde uiteraard...

Hier de link naar de blog van Computercreatief. De manier waarop je in de app de gegevens moet wissen, varieert met de Androidversie die je gebruikt. Bij mij moet je in Instellingen | Apps | Foto's op de regel [Opslagruimte] drukken en dan [Gegevens wissen]  selecteren.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode