Zwarte specht

Met de explosie aan paddenstoelen(foto's) zou je bijna vergeten dat er ook nog wat anders te beleven is in deze donkere dagen.

Vanmiddag liepen we wat rond bij het theehuis De Anserdennen.  Terwijl Henny een paddenstoel aan het fotograferen was, hoorde ik een geluid dat deed denken aan een specht die in zijn smidse dennenappels zat te bewerken (om de zaden eruit te halen). Ik liep voorzichtig verder. Ineens zag ik de bron van het geluid: een zwarte specht!

Hééél voorzichtig liep ik door tot ik de boom waar hij in zat wat beter kon zien. Spechten, en vooral zwarte spechten, zijn nogal schuw, dus ik durfde me nauwelijks te bewegen.

Hij had me gezien, maar vloog niet weg. Dat viel mee! Hij klom aan de achterkant van de stam naar boven, waarbij hij zo nu en dan even zijn kop om de hoek stak om te kijken of ik gevaar opleverde. Dat was, vooral in combinatie met de steeds donkerder wordende lucht, niet de ideale situatie voor een mooie foto.

Toch wist ik er, voor hij uiteindelijk toch de vleugels nam, twee redelijke plaatjes uit te persen.



Hier kun je zien dat het een mannetje is: hij heeft een rode vlek bovenop zijn hele kop.
De rode vlek van het vrouwtje bedekt alleen het achterste deel.



Kiekeboe!

En zo werd 'even een uurtje frisse lucht happen' alwéér een bijzondere middag.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode