Dilemma...

Een paar dagen geleden fietsten we rondje west van Ruinen en genoten we van wat we zagen: reeën, hazen, een koekoek, reigers en nog allerlei ander gevogelte.
Het was stil, prachtig weer en we zagen velden met bloeiende kruiden.

We genoten met volle teugen en ik maakte foto's.

Op een gegeven moment zagen we een reegeit midden in het land staan. Ook nu stopten we om wat foto's te maken.
In de verte stond een auto langs de weg. Vast ook iemand die van het ree aan het genieten was.
Ik zag de bestuurder uitstappen. Ik besteedde verder geen aandacht aan de auto en keek weer naar het ree.

Toen we een paar minuten later weer verder fietsen, zag ik dat de bestuurder tegen de auto geleund stond en een geweer in zijn handen had. Ik schrok me rot: hij zou dat ree toch niet zomaar afknallen?

Toen we dichterbij kwamen, liep hij naar de kofferbak en borg het geweer op.
Eenmaal bij de auto, vroeg ik heel dommig aan de man, die inmiddels weer in de auto zat: "zag ik nou dat u een schietgeweer in uw handen had?"
De man zei enthousiast "Ja!".
Ik vroeg: "Wat doet u daar dan mee?". "Bokken schieten :-)" antwoordde hij lachend.
"Dat moet van de beheerder. Van april tot september schieten we bokken en van oktober tot april schieten we geiten".

Ik kon niets anders doen dan zwijgend mijn hoofd schudden en wegrijden.

Onze blijde stemming was plotsklaps omgeslagen. We konden niet meer genieten van de omgeving en stilletjes fietsten we verder.

Hoe kan het toch dat mensen plezier beleven aan het doodschieten van dieren?
Wat voor schade kunnen reeën nou berokkenen dat dit rechtvaardigt dat "beheerders" comfortabel rondrijden in hun Audi-weetikveel met airco en vanaf de weg dieren schieten?
In wat voor wereld leven wij toch?

Natuurlijk hadden wij het er later over, maar onze avond was toch wel enigszins bedorven.


De volgende ochtend zat ik even bij ons vijvertje te kijken.

Ik had er een visnetje in liggen om de stekelbaarsjes weg te kunnen vangen. Ik wil namelijk geen vissen in de vijver, want die eten de insectenlarven op. En dan komen er geen waterjuffers, libellen en eendagsvliegen meer uit onze vijver.

Omdat er geen sloten in de buurt zijn, hebben de gevangen stekelbaarsjes de pech dat ik ze met een snelle beweging van het leven beroof en dan in de tuin leg, zodat hun lijfje voedsel kan zijn voor het kleine grut in de tuin.

En toen moest ik ineens aan die jagers denken: "Ben ik nu net zo? Dieren doodmaken in het kader van het 'beheer'?".

Is het schieten van een ree erger dan het doden van een stekelbaarsje? Of een irritante mug? Probeer daar maar eens uit te komen....

Grrrr.... het is niet altijd leuk om te kunnen denken!

Bij het Sultansmeer dronken we koffie. Die hadden we zelf meegenomen.
Op een gegeven moment verscheen er een visdiefje dat minutenlang rondvloog op zoek naar eten.


Het is een prachtige, wendbare vogel.



Langs de Wold Aaweg zagen we een reebok tussen het bloeiende fluitenkruid staan.


Als je goed kijkt, zie je ook twee hazen zitten.

In de verte zat een koekoek te roepen. Helemaal boven in een kale boom in het veld.


Nog zo'n mooi plaatje.

Een blauwe reiger op zoek naar muizen, kikkers en andere lekkernijen.

De reegeit staat de Audi van de jagers te bekijken.
Gelukkig voor haar is ze geen bok. Dan had ze het loodje gelegd. Ze is zwanger, dat zie je aan haar dikke buik. En nu maar hopen dat ze over een paar maanden niet 'beheerd' wordt...

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode