Junnies koelanden

Freddy vroeg me vanmiddag of ik zin had om met hem mee te gaan naar Junnies koelanden. Hij geeft daar binnenkort een excursie en wilde even voorverkennen. Nou, daar had ik wel oren naar!

Het gaat om een gebiedje in de buurt van een meander van de Vecht bij Ommen. Vóór de kanalisering van de Vecht had de familie Junnie hier een landje waar vaak hun koeien stonden. Vandaar de naam.
Nu is het een stukje onbestemd land waar het goed toeven is.
Freddy weet bijna alles van plantjes, dus het was een aangename en leerzame middag.

Gagel in bloei.

Boffen: een mooie reebok met zijn gewei nog in de bast.


Het lijkt wel of deze boom twee keer om zijn as gedraaid is.
Hij lijkt nog steeds te leven, hoewel er nauwelijks nog bast aan zit.


Dit is een mierenhoop van de gele weidemier.
Deze soort kan overleven als de uiterwaarden onder water staan.
Het microbiotoopje is precies geschikt voor de akkerhoornbloem.


Zijn al die bobbels mierennesten? Ja!

Hier zie je ze lopen.


De koelanden.
Niet zo interessant meer voor boeren, maar des te leuker voor natuurliefhebbers.


Op de achtergrond een stukje van een oude meander.


Is dit het bosviooltje? Ik weet het niet meer..


Freddy zag ineens een rode wouw vliegen!

Waterranonkel.


Een paartje kuifeenden.

Zachte ooievaarsbek.

Een vossenpoepje. Dat zie je aan het puntje.


Bij de doorwaadbare plaats stond dit paard ons uitgebreid te bekijken.

Kan het water echt zo hoog komen?


Grafheuveltjes in het bos.


Een heel beweeglijk boomblauwtje.

Er stond een beste wind.
Het was daardoor knap lastig om deze libel vast te leggen.
Ik denk dat het een glassnijder is, maar ik sta open voor andere ideeën.




Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode