Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode

Met de nieuwste versie van Chrome OS (54) die sinds vandaag op je Chromebook staat, is het mogelijk om het scherm te ontgrendelen met een pincode in plaats van met je Google-wachtwoord.

Dat heeft zo zijn voordelen:

Ik gebruik een aantal Google-accounts, deels voor mijzelf, maar ook voor hobby's (fotoclub, molen, de website van het dorp) en mijn werk.
Voor de veiligheid zorg ik ervoor dat mijn Chromebook altijd vergrendeld is als ik er niet bij in de buurt ben (Instellingen, vinkje bij [Schermvergrendeling is nodig...] Aan.

Als ik gewoon alleen thuis ben, is dat wel eens lastig: je moet steeds dat (moeilijke) wachtwoord van een van die Google-accounts intypen om verder te kunnen als de Chromebook in de ruststand is geweest.
Daarom zet ik die functie thuis vaak uit. Ik moet er dan wel aan denken om hem later weer aan te zetten. Een potentieel beveiliginsprobleem is geboren...

Sinds versie 54 kun je een pincode instellen waarmee je het scherm kun ontgrendelen. Deze pincode is niet aan je account(s) gekoppeld, maar aan de Chromebook zelf. Je hebt dus maar één pincode nodig voor al je accounts op een apparaat.

Die pincode is makkelijker te onthouden dan een wachtwoord  en zeker makkelijker te typen.
Je moet er wel wat voor doen om dit mogelijk te maken....
Let op, want als je in stap 1 iets fout doet, kan de Chromebook vreemde dingen gaan doen...

  1. Typ in de Chrome browser dit adres (beter: klik op de link):
    chrome://flags/#quick-unlock-pin
  2. Je ziet nu bovenaan de pagina dit staan:

    Snel ontgrendelen (pincode) Chrome OS
    Als je Snel ontgrendelen met een pincode inschakelt, kun je met een pincode je Chromebook ontgrendelen vanaf het vergrendelingsscherm nadat je bent ingelogd bij het apparaat. 

  3. Verander de instelling Standaard in Ingeschakeld.
  4. Ga naar de onderkant van de pagina en klik op de blauwe knop Nu herstarten.
    Chrome start nu opnieuw.
  5. Ga nu naar chrome://md-settings. Dit is het nieuwe (maar nog verborgen) instellingenscherm.
  6. In het blok Personen staat de regel:

    Schermvergrendeling
    Pin code of wachtwoord
  7. Klik hierop.
  8. Je moet nu je Google-wachtwoord invoeren om te laten zien dat jij het bent.
  9. Klik op het rondje naast Pincode of wachtwoord.
  10. Klik op "Pincode wijzigen".
  11. Voer een pincode in en klik op "Doorgaan".
  12. Doe dat nog een keer.
  13. Sluit het tabblad (ctrl-w) of klik op de pijl naar links tot je uit de instellingen bent.
Vanaf nu zie je op het inlogscherm (nadat je bent ingelogd in een of meer accounts) na het ontgrendelen van je beeldscherm een pincodeblok verschijnen. Klik op het account van je keuze en het blok gaat mee. Je kunt nu kiezen: je typt het wachtwoord dat bij het account hoort of je typt de pincode die bij de Chromebook hoort.

Let op (2): de kans bestaat dat er iets fout gaat, maar die kans is uiterst klein. Bij mij werkt alles naar behoren.

Ik ben er blij mee, want nu hoef ik (na de eerste keer inloggen op een account) alleen nog maar één pincode te gebruiken....





Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!