Spreeuwenballet

Na het eten vanavond was het nog prima weer om een rondje te fietsen. Je moet dan wel vroeg eten, want de Zon gaat al iets na zeven uur onder.

Met het oog op de windrichting besloot ik deze keer eens naar het noordoosten te fietsen. Het Mekelermeer leek me wel wat.

Nu, dat was een schot in de roos....

Onderweg kwam ik langs een zendmast. Op zich is dat niet zo bijzonder, maar hier vielen me twee dingen op: de regenboog die er achterlangs ging en een enorme hoeveelheid spreeuwen in de mast.

Ik maakte er wat foto's en een filmpje van en ging weer verder.
Bij het Mekelermeer aangekomen, zag ik twee fotografen staan. Ik keek in de richting waarin zij stonden te kijken en zag een zwerm spreeuwen, die steeds groter werd doordat er van alle kanten nog spreeuwen bij kwamen.
Dat kon mooi worden!

Snel fietste ik door het bos naar de noordoostkant van het meer. Ik had zo'n gevoel dat ik daar een mooi plekje kon vinden om de spreeuwen te zien.

En ja hoor... dat vond ik! Er stonden wel wat bomen in de weg, maar ik had een mooi zicht op het podium.
Ook hier heb een filmpje van gemaakt. Geniet ervan!

De mast met erachter de regenboog.


Een groep spreeuwen verlaat de bomen en vliegt naar de mast.


Het is er gezellig druk.


Hier in het midden zitten de spreeuwen rustig bij elkaar...

...maar op de staaf die naar de wind wijst, is er gedoe:


Het lijkt erop dat de spreeuwen het liefst links bij het eind zitten. Ze jagen elkaar daar steeds weg en ze vullen dan de opgevulde ruimte vanaf de mast weer op.
Het lijken wel pinguïns als je ze zo in de rij ziet lopen...


Het was wederom een prachtige zonsondergang.
Ik ging verder, richting het Mekelermeer.


Een grote zwerm spreeuwen, maar nog weinig structuur.


Dit begint er op te lijken.
Op een foto is dit echter lang zo mooi niet als in het echt :-(


De Nieuwe Maan is ook van de partij.

Hier dan de twee filmpjes.
Klik erop om ze te starten en klik dan rechtsonder om ze beeldvullend te maken.


Hier zie je de spreeuwen steeds naar links opschuiven.
Aan het geluid kun je horen dat het behoorlijk waait.
Dat zie je ook aan de spreeuwen als ze vliegend proberen bij de
punt links te komen.


Hier het ballet.
Als je goed luistert,
hoor je de vleugels ruisen als ze met z'n allen een andere richting inslaan.
Zo stil kan het zijn in Drenthe....


Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode