Rondom het Bezoekerscentrum van het Dwingelderveld...

...is er van alles te zien.

Van de week had ik wat tijd over en besloot ik even bij het bezoekerscentrum te gaan kijken.
Er is daar, naast de 'gewone natuur', een waterpartij met een zogenaamde Mozesgang: een paadje met glazen wanden. Zo kun je mooi in het water kijken zonder last te hebben van de schittering aan het oppervlak.

Ik was er nog geen half uur, maar wat ik allemaal gezien heb....

Tussen alle kikkervisjes verscheen er ineens een tiendoornig stekelbaarsje.


Er is ook een driedoornige versie.
Dat dit de tiendoornige is, zie je aan de tien pennetjes in de rugvin.

De poelslak is vaak begroeid met algjes.


Hier zie je mooi de voet en de mond van het dier.
Hij houdt met zijn gegraas de glaswand mooi helder.
Zie je bij de kikkervisjes de darmen zitten? Ze spiralen duidelijk zichtbaar in de buik.


Een kokerjuffer.
Deze soort gebruikt plantenmateriaal om een beschermend kokertje te maken.
Andere gebruiken zand, steentjes of stukken blad die ze mooi afsnijden.


Huh? Een vogel zonder kop?


Nee, natuurlijk niet. Het is een Vlaamse gaai die zich na een bad zit te poetsen.


De bonte vliegenvangers zijn ook weer terug.
Dit is een mannetje. Dat is zwart-wit. Het vrouwtje is bruin.



Een boompieper op jacht naar insecten.


In een flits zag ik een staartmees. Hij was ook zo weer verdwenen.



Het vrouwtje geelgors.
Het mannetje heeft een felgele kop en meer bruin.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode