Advertenties op basis van jouw surfgedrag? Nee, dank je.
Veel bedrijven vinden het prachtig: op websites gericht adverteren met artikelen waarin je interesse lijkt te hebben.
De techniek daarachter zit in de cookies verstopt, die we meestal klakkeloos accepteren.
Als je een béétje website bezoekt, en de cookies accepteert, komen er soms wel veertig cookies op de computer bij te staan.
Die cookies zijn kleine stukjes tekst. Cookies zijn alleen uit te lezen door degene die ze geplaatst heeft.
Ze zijn heel handig: ze onthouden wat er je digitale winkelwagentje zit, ze onthouden jouw inlognaam (als je daarvoor toestemming hebt gegeven) en nog veel meer.
Ze onthouden ook waar je geweest bent (op welke pagina's), welke artikelen je bekeken of gelezen hebt en watje eventueel gekocht hebt.
Die gegevens gebruiken de adverteerders om jou "op jouw voorkeuren toegesneden" advertenties voor te schotelen.
Dat lijkt handig, maar ik denk daar anders over. Een voorbeeld: laatst hebben we een lamp voor boven de eettafel gekocht. Nu duikt in de helft van de advertenties diezelfde lamp steeds op. Heren, ik héb er al een, en daar blijft het bij!
Hetzelfde geldt voor schoenen, tenten, apparaatjes, noem maar op.
Nu kun je (bijvoorbeeld in Google Chrome) aangeven dat je dit niet leuk vindt en dat je niet op jou toegesneden advertenties wilt kunnen zien.
Deze informatie komt dan weer in cookies te staan.
Dat gaat goed, totdat je om wat voor reden dan ook de cookies van je computer verwijdert. Dan kun je weer opnieuw beginnen.
Met twee extensies kun je je (een beetje) afschermen tegen het advertentiegeweld.
Op sommige sites MOET je de advertenties accepteren, anders kun je niet verder. Andere sites vragen je om speciaal op hun site de advertenties toch te accepteren, om hun sponsor blij te houden. Dat kun je in deze extensie allemaal regelen.
De techniek daarachter zit in de cookies verstopt, die we meestal klakkeloos accepteren.
Als je een béétje website bezoekt, en de cookies accepteert, komen er soms wel veertig cookies op de computer bij te staan.
Die cookies zijn kleine stukjes tekst. Cookies zijn alleen uit te lezen door degene die ze geplaatst heeft.
Ze zijn heel handig: ze onthouden wat er je digitale winkelwagentje zit, ze onthouden jouw inlognaam (als je daarvoor toestemming hebt gegeven) en nog veel meer.
Ze onthouden ook waar je geweest bent (op welke pagina's), welke artikelen je bekeken of gelezen hebt en watje eventueel gekocht hebt.
Die gegevens gebruiken de adverteerders om jou "op jouw voorkeuren toegesneden" advertenties voor te schotelen.
Dat lijkt handig, maar ik denk daar anders over. Een voorbeeld: laatst hebben we een lamp voor boven de eettafel gekocht. Nu duikt in de helft van de advertenties diezelfde lamp steeds op. Heren, ik héb er al een, en daar blijft het bij!
Hetzelfde geldt voor schoenen, tenten, apparaatjes, noem maar op.
Nu kun je (bijvoorbeeld in Google Chrome) aangeven dat je dit niet leuk vindt en dat je niet op jou toegesneden advertenties wilt kunnen zien.
Deze informatie komt dan weer in cookies te staan.
Dat gaat goed, totdat je om wat voor reden dan ook de cookies van je computer verwijdert. Dan kun je weer opnieuw beginnen.
Met twee extensies kun je je (een beetje) afschermen tegen het advertentiegeweld.
Advertenties verbergen
Dit kun je doen met de gratis extensie uBlock Origin. Let op de naam, er zijn minder vriendelijke extensies met een naam die er erg op lijken. Ik gebruik deze advertentieblokkeerder al heel lang met veel plezier.Op sommige sites MOET je de advertenties accepteren, anders kun je niet verder. Andere sites vragen je om speciaal op hun site de advertenties toch te accepteren, om hun sponsor blij te houden. Dat kun je in deze extensie allemaal regelen.
Advertenties "ontpersoonlijken"
Dit doe je met de gratis extensie Protect My Choices. Deze advertentie slaat jouw voorkeuren op in de browser. Deze voorkeuren krijgen voorrang over de inhoud van de cookies. Ik weet nog niet of hij goed werkt, ik kwam hem vanochtend pas tegen.
Met deze twee extensies zou je ergernis over het advertentiegedrag op websites een stuk minder moeten worden.
Succes!