Spreeuwencamping op het Dwingelderveld

We wisten het nog van vorig jaar, en we zagen het deze dagen weer: duizenden spreeuwen gebruiken de begroeiing rond het Achterlandse Veen in het Dwingelderveld als slaapplaats.

Het is een prachtig gezicht: vanaf ongeveer een half uur voor zonsondergang komen er uit alle richtingen groepjes en groepen spreeuwen naar het veen toe. Ze verzamelen zich in de bomen in de omgeving, soms tot twee kilometer afstand van de slaapplaats.

Zo nu en dan vliegen ze en masse op en maken dan de fraaiste figuren. Het worden er steeds meer. Zo'n tien minuten voor zonsondergang is het spitsuur: de lucht is bezwangerd met spreeuwen. Duizenden vliegen er langs en over je heen. En dan, als bij toverslag, duiken ze allemaal vrijwel tegelijk de struiken in en even later is het stil....

Afhankelijk van, ja van wat?.... duurt de vliegshow 5 tot wel 25 minuten. Wij kunnen het niet voorspellen. Ligt het aan de wind, de temperatuur? Geen idee.

Vorige week stond er een flinke wind. De spreeuwen bleven toen laag vliegen. Eergisteren was het windstil en konden we ruim twintig minuten van het spektakel genieten. De avond erna was het ook windstil, maar toen gedroegen de spreeuwen zich weer heel anders.

Het was een heel bijzondere ervaring: alleen wij tweeën bij het Achterlandse Veen, op de achtergrond wat roepende kraanvogels, voor ons roepende dodaarzen en ganzen, en dan, eerst in de verte, maar al snel steeds dichterbij en steeds luider, het kwetteren van duizenden spreeuwen.

Daar werden we heel erg blij van....

Ik was eigenlijk best wel benieuwd hoe het dan 's ochtends gaat. Bij het opstaan, zal ik maar zeggen.
Dus toen ik vanochtend vroeg wakker werd, ben ik gaan kijken.

Ik was net op tijd.
De Zon zou om 07.08 uur opgaan. Om kwart voor zeven kwam ik aan. Ik hoorde vanuit de verte de spreeuwen al kwetteren.
Nog geen twee minuten later vloog de meute op en gingen alle spreeuwen huns weegs.

Toen werd het stil.
Of toch niet: ik hoorde nog steeds een druk gekwebbel.

Drie minuten later vertrok er een tweede groep. Iets kleiner dan de eerste.

En weer drie minuten later kozen de laatste spreeuwen het luchtruim.

En toen was het weer stil in het Dwingelderveld. Behalve dat je nu overal andere vogels hoorde zingen.

Daarna ben ik snel naar huis gefietst. Het was al min 3 en met de opkomende Zon zou het snel nog verder afkoelen.

Ik ben blij dat ik nu niet alleen het avondritueel, maar ook het ochtendspektakel heb gezien.

Hieronder een foto-impressie. Ik heb op Youtube ook wat filmpjes staan. Je hoort de wind nogal, maar je hoort ook zo nu en dan de kraanvogels en de dodaarzen. Daarom heb ik het geluid gelaten zoals het was.

Het was prachtig weer, maar wel koud.

Twee nonnetje-dames...

...en een heer.

Hier vliegen er twee een rondje.



Een Fly by van vier ganzen....

...en van de eerste wolk spreeuwen.

Uit alle richtingen komen ze aanvliegen. Soms met z'n tweeën, soms met een paar honderd tegelijk.

Twee snelle fietsers. Ze hadden geen idee welk schouwspel ze hadden kunnen ervaren als ze niet alleen naar mij hadden gekeken, maar ook van hun omgeving hadden genoten.

Nóg meer spreeuwen.



Net een spelletje: in een paar minuten tijd landen er steeds meer spreeuwen in de boom, en dan vliegen ze in één keer op. 

Zo dus.

Waar je ook kijkt: overal spreeuwen.

En dan ineens duiken ze met z'n allen de struiken in.

En twee minuten later is het stil.

De ochtend gloort


De eerste groep vliegt op...

...en gaat op weg naar, ja waarheen?

De laatste groep. Het lijkt alsof ze nog even kijken of iedereen nu opgestaan is.

En daarna was het weer stil in het Dwingelderveld.

Als je op het plaatje hieronder klikt, zie je een filmpje van bijna negen minuten.
De vliegshow is voornamelijk boven de plas.

Ga er even voor zitten, maak het beeldvullend en geniet....
Het hoge geluid is van de dodaarzen.
Je hoort ook het ruisen van de spreeuwenvleugels.
Op 8'42" hoor je in de verte kraanvogels roepen.



Het filmpje hieronder duurt ruim vijf minuten.
Dit is meer gericht op de omgeving en toont een paar keer het-spel-met-de-bomen.
Let ook op de bomen wat verder weg.



Het was wéér genieten!!!

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode