Goedkope en veilige backup maken
Google heeft vandaag de prijzen verlaagd voor het huren van schijfruimte.
Voor 100 Gigabyte aan ruimte betaal je nu $ 1,99 per maand. Dat is nog geen € 1.50 per maand of € 18 per jaar.
Dat is veel goedkoper dan zelf een harde schijf kopen. En veel betrouwbaarder ook, want 'jouw' Google schijf staat niet op één plek, maar is verdeeld over de hele wereld, zodat de kans dat je gegevens kwijtraakt verwaarloosbaar klein is. Veel kleiner dan zelf een backup maken op een tweede harde schijf.
En: als je het goed inricht, heb je er geen omkijken naar. Het enige is dat je jouw logingegevens goed moet beveiligen, net zoals je huissleutels overigens.
Hoe werkt het?
Je neemt een gratis account bij Google. Dat kan gekoppeld zijn aan een Gmail-adres, maar dat hoeft niet. Ik raad dat overigens wel aan, want de ervaring leert dat mensen wel eens overstappen naar een andere internetprovider en dan een ander e-mailadres krijgen. Met een provider-onafhankelijk e-mailadres heb je daar geen last van. Voorbeelden zijn: Gmail van Google, Yahoo-mail van Yahoo en Outlook van Microsoft.
Je hebt dus een Google-account. Daarmee heb je automatisch al een gratis Google-schijf (Drive) van 15 GB. Dat is meer dan voldoende voor je mailtjes en gewone documenten. Wil je ook foto's en films op die schijf zetten, dan is dat misschien niet genoeg.
Hoewel: als je het formaat van de foto's beperkt tot 2048 px aan de langste zijde, en de tijdsduur van de video's tot maximaal vijf minuten, tellen die bestanden niet eens mee!
Om een idee te geven: ik heb nu negen jaar een Gmail-account en ik gooi weinig mailtjes weg. In al die negen jaar gebruik ik nog geen 3GB aan ruimte! En alles bij elkaar gebruik ik nog geen 9,5 GB.
Als je eenmaal het Google-account hebt, kun je een programmaatje installeren dat de Google-drive op je PC zet. Je kunt die drive dan als een map in de Verkenner terug vinden.
Alles wat je in die map zet, komt automatisch op de Google Drive op internet te staan. Vanaf dat moment kun je overal bij die gegevens, of je nu een PC, tablet of mobieltje gebruikt. Het enige wat je nodig hebt: je moet ingelogd zijn in je Google-account.
Oh ja: even opletten: eigenlijk is het geen backup, maar een actuele kopie. Als je dus op je PC uit de Drive-map iets weggooit, haalt Google het ook van de drive op internet. Maar het blijft dan nog wel dertig dagen in de prullenbak staan. Je hebt dan dus tijd genoeg om het bestand weer terug te halen, mocht je dat willen.
Nog een oh ja: als je zeker wilt weten dat computervirussen geen vat krijgen op jouw bestanden, zet de Google drive dan niet op jouw PC, maar gebruik alleen de internetversie. Als jouw internetverbinding een beetje snel is, merk je bijna niet dat het bestand niet onder tafel staat, maar ergens anders in de wereld.
Wil je er meer over weten: je weet me te vinden.
Voor 100 Gigabyte aan ruimte betaal je nu $ 1,99 per maand. Dat is nog geen € 1.50 per maand of € 18 per jaar.
Dat is veel goedkoper dan zelf een harde schijf kopen. En veel betrouwbaarder ook, want 'jouw' Google schijf staat niet op één plek, maar is verdeeld over de hele wereld, zodat de kans dat je gegevens kwijtraakt verwaarloosbaar klein is. Veel kleiner dan zelf een backup maken op een tweede harde schijf.
En: als je het goed inricht, heb je er geen omkijken naar. Het enige is dat je jouw logingegevens goed moet beveiligen, net zoals je huissleutels overigens.
Hoe werkt het?
Je neemt een gratis account bij Google. Dat kan gekoppeld zijn aan een Gmail-adres, maar dat hoeft niet. Ik raad dat overigens wel aan, want de ervaring leert dat mensen wel eens overstappen naar een andere internetprovider en dan een ander e-mailadres krijgen. Met een provider-onafhankelijk e-mailadres heb je daar geen last van. Voorbeelden zijn: Gmail van Google, Yahoo-mail van Yahoo en Outlook van Microsoft.
Je hebt dus een Google-account. Daarmee heb je automatisch al een gratis Google-schijf (Drive) van 15 GB. Dat is meer dan voldoende voor je mailtjes en gewone documenten. Wil je ook foto's en films op die schijf zetten, dan is dat misschien niet genoeg.
Hoewel: als je het formaat van de foto's beperkt tot 2048 px aan de langste zijde, en de tijdsduur van de video's tot maximaal vijf minuten, tellen die bestanden niet eens mee!
Om een idee te geven: ik heb nu negen jaar een Gmail-account en ik gooi weinig mailtjes weg. In al die negen jaar gebruik ik nog geen 3GB aan ruimte! En alles bij elkaar gebruik ik nog geen 9,5 GB.
Als je eenmaal het Google-account hebt, kun je een programmaatje installeren dat de Google-drive op je PC zet. Je kunt die drive dan als een map in de Verkenner terug vinden.
Alles wat je in die map zet, komt automatisch op de Google Drive op internet te staan. Vanaf dat moment kun je overal bij die gegevens, of je nu een PC, tablet of mobieltje gebruikt. Het enige wat je nodig hebt: je moet ingelogd zijn in je Google-account.
Oh ja: even opletten: eigenlijk is het geen backup, maar een actuele kopie. Als je dus op je PC uit de Drive-map iets weggooit, haalt Google het ook van de drive op internet. Maar het blijft dan nog wel dertig dagen in de prullenbak staan. Je hebt dan dus tijd genoeg om het bestand weer terug te halen, mocht je dat willen.
Nog een oh ja: als je zeker wilt weten dat computervirussen geen vat krijgen op jouw bestanden, zet de Google drive dan niet op jouw PC, maar gebruik alleen de internetversie. Als jouw internetverbinding een beetje snel is, merk je bijna niet dat het bestand niet onder tafel staat, maar ergens anders in de wereld.
Wil je er meer over weten: je weet me te vinden.