Hoedjesdag

Gisteren ben ik met een fotoclubmaatje naar de bossen van Gees gefietst. We hebben een lange wandeling gemaakt en vooral van paddenstoelen genoten.

Na de paar dagen regen waren de omstandigheden ideaal. We hebben er dan ook heel wat gezien.
We hebben lang niet alles met de camera vastgelegd: het was nat en een pietsie te donker onder de bomen. Hier een kleine bloemlezing.


Hoewel het maar een klein zwammetje is,
valt het kleverig koraalzwammetje door zijn kleur heel erg op.
Je kunt hem bijna niet over het hoofd zien, en al helemaal niet als hij
als enige boven op de stronk van een afgezaagde boom staat.


Van deze weet ik de naam niet.
Hij was maar klein, ongeveer vijf centimeter hoog.


Ook deze kende ik niet, maar wat wil je ook
als er ruim 2300 paddenstoelensoorten alleen al in Drenthe voorkomen...
Het is de Paardehaartaailing.
Het paardenhaar verwijst. denk ik, naar de dunne, zwarte steel die aan paardenhaar doet denken.


Hiervan stonden er ontzaglijk veel.
Op bijna iedere stronk groeiden ze.


Het geweizwammetje doet zijn naam eer aan.
Ik las dat het eigenlijk een zwart zwammetje is en dat de sporen de grijze kleur veroorzaken.
Zij liggen als een poeder op het zwammetje.
Als je goed kijkt (klik even, dan wordt de foto groter), zie je ook zwarte exemplaren staan.

Al met al was het weer genieten in Drenthe, zo net voor de herfstvakantie ;-) 

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode