Microsoft Windows update, hoogst irritant gedrag

Vandaag belde mijn moeder me in paniek op: ze zette vanochtend haar laptop aan om een cryptogram te downloaden. Daar kwam ze niet aan toe, want meneer Microsoft had besloten dat hij even een kwartiertje nodig had om een update te installeren. Toen hij daarmee klaar was, stond er een scherm voor haar neus met de opdracht om in te loggen in haar Microsoft-account.

Wij hebben helemaal niks met meneer Microsoft, en wij willen daar dus geen account hebben. We hebben immers al een Google-account ;-)
Maar, hoe kom je daar nu omheen? Ik liet haar een paar knoppen proberen, maar dat hielp niet.
Toen vroeg ik haar om de uitknop lang in te drukken, tot ze zeker wist dat het ding niet meer bewoog.

Daarna zette ze hem weer aan en toen zei meneer Microsoft dat hij het systeem ging herstellen. Mijn moeder zat vervolgens een paar minuten te kijken wat er gebeurde en vreesde met grote vreze. Op een gegeven moment kwam er de vraag welk netwerk ze wilde gebruiken. Gelukkig had ik de inlogcodes voor haar wifi ergens staan. Ik had die net gevonden toen mijn moeder zei dat de laptop meldde dat hij zelf al verbinding had gemaakt.
Ze kon dus gewoon verder gaan.

En toen kwam ze weer in dat Microsoft inlogscherm.
Dus ben ik op internet gaan zoeken hoe ik daar omheen kom komen. Tot mijn grote vreugde vond ik een artikel bij ComputerIdee dat precies vertelde wat ik wilde weten. Het is heel simpel:

  1. Klik op het bijna onzichtbare: "Een nieuw account maken".
  2. Klik dan op het bijna onzichtbare "Verder gaan met mijn bestaande account".
  3. Klaar is Kees. Je kunt (na een paar minuten van bijwerken en ander gedoe) weer bij je spulletjes zonder dat je een Microsoft-account hebt aangemaakt.
Door je een volledig onbegrijpelijke keuze voor te schotelen manoeuvreert Microsoft de meeste mensen toch naar de positie waarin ze dan maar een account aanmaken om verder te kunnen.
Een schandalige manier van werken, vind ik dat.

Mijn moeder is weer helemaal gelukkig, maar ik ben alleen maar kwaad. Geef mij maar Ubuntu!
Maar dan kom ik in het volgende probleem: ik heb een Windows8-computer, en daarop kán ik geen Ubuntu installeren omdat Windows zich tot in het BIOS heeft ingegraven. Dat houd je toch niet voor mogelijk?

Gelukkig kan ik ik bijna alles binnen Chrome doen en hoef ik vrijwel nooit naar Windows zelf. Maar het blijft bizar dat ik op mijn eigen apparaat zodanig in de greep van Microsoft zit dat ik niet eens mijn eigen besturingssysteem kan kiezen.

Grrrrr....

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode