Oogstdag in Lhee

Normaal gesproken ben ik op deze dag op de molen, want de (Hendrik-)Jannen staan dan in Lhee op de jaarlijkse oogstdag. Ik had aangegeven dat ik daar ook wel eens bij wilde zijn, en zo kwam het dat Guus en Marian als molenaars (Marian in spé) de Zaandplatte open hielden en ik als extra bemanning bij de molentafel in Lhee mocht staan.

Dat gaf me uiteraard ook een mooie kans om dit festijn eens uitgebreid te bekijken.
Het was prachtig weer, hoewel er in de middag wat spatjes vielen. Toen was het merendeel van de bezoekers al geweest of aanwezig, dus dat had nauwelijks invloed op het aantal bezoekers.

Hieronder een indruk.

De Zaandplatte is er klaar voor.


Maaike was er ook.


De topper van de dag: de mobiele houtovenbakker.
Ik had er al van gehoord en ik was er dan ook als de kippen bij om het beroemde krentenbrood te kopen.
De hele dag stonden de mensen daarvoor in de rij.


Lekker joh!


Even verderop zaten de dames spekdikkens te bakken.
Daarvoor was het nog een beetje te vroeg


Ook de dorsmachine was present.
Inclusief de stoomlocomobiel.


Het is een prachtig stuk techniek...


...dat vrijwilligers met de nodige zorg in stand houden.


Uiteraard is de klompenmaker ook present.


de dames van de koffie.


Bij gebrek aan een leugenbankje ga je dan maar met je handen in je zakken
op een plekkie staan waar je alles goed kunt overzien.


Voor een Euro kon je een beboterd sneetje krentenbrood kopen.


Het begin van een zandtapijt,
iets dat vroeger wekelijks opnieuw werd gelegd.
De motieven hingen van de omstandigheden af: vreugde, rouw of alledaags.


Serious business, zo'n oogstdag!


De rijwielen uit d' oude tijd waren er ook.


Ook de kinderen konden zich prima vermaken.


Een mooi gezicht: een stoere jonge boer staat heel geconcentreerd een koe te trimmen.


Ook de paarden krijgen goede verzorging.
In dit geval met een anti-vliegen-spuitbus.
Dan zijn ze rustiger.


Zo ging het maaien vroeger.




Ook de smid was present.


De vonken spatten eraf.


Een zeis. Wie kan daar nog mee omgaan?


Ik weet het: in deze tijd kan het niet meer uit.
Maar dit is toch een veel mooier gezicht dan zo'n enorme lawaaierige machine?


Zwaar werk!


Het zandtapijt is inmiddels bijna klaar.


Een aardige mevrouw laat zien hoe je de figuren maakt.


Een bokkenwagen.






Een prachtige demonstratie schapendrijven.
Helaas was toen mijn accu leeg en mijn reserve-accu lag bij de tent van de Zaandplatte :-(


Mooi om te zien hoe mensen ook de tijd nemen voor kinderen.


Meccano! Ik heb het nooit gehad, ik had vroeger lego.
Mijn neefjes hadden het wel.
Die zouden hier mooi bij kunnen staan (hoewel ik ze dat niet zie doen).


Een ander soort klompenmaker.


Tja, dit gebeurt er als je de hele dag bij oma's tafel zit:
daar word je moe van!


En wie hebben we daar?


Ik heb begrepen dat de verkoop een beetje tegen viel...


...maar over aanloop werd niet geklaagd.

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode