Lovejoy

Gisteren hoorde ik op het nieuws over de komeet Lovejoy. Een beetje laat, want hij is al maanden te zien.
Maar ja: beter laat dan nooit. Dus toog ik met kijker, camera en statief naar buiten om te kijken of ik hem ook kon zien.
En wat ben je op zo'n moment weer blij dat je in Drenthe woont: hier is de lucht écht donker en zie je op een avond zonder maan overweldigend veel sterren. Prachtig!

Het was, zoals al aangekondigd, lastig om hem te zien: het is maar een klein, groenig vlekje. Maar na wat speuren en zoeken vond ik hem.

Nu nog een goede foto maken. Dat viel mee en tegen. Mee doordat ik in de zoeker de sterren haast nog beter kon zien dan met het blote oog. Tegen doordat, als je stevig inzoomt, een sluitertijd van langer dan een seconde al tot strepen op de foto leidt. Dan besef je pas hoe snel de aarde draait!

Iets rechts van het midden zie je een wazig vlekje. Dat is de komeet. Als je op de foto klikt, wordt hij groter. Dan kun je het iets beter zien.



Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode