Vluchtig

Nu moet je niet denken dat er alleen bij de vijver leuke dingen te zien zijn.
Ook langs de straatkant is er van alles te beleven.

Om te beginnen kom je langs de voordeur. Daar heb ik het roodborstnest van de afgelopen lente weggehaald. Tot mijn verbazing lag er nog een eitje in...

Toen ik op straat langs de tuin slenterde en me liep te verbazen over de hoeveelheid vliegen, zeefvliegen en bijen op het koninginnenkruid, viel mijn oog op twee vlinders die ik nog niet eerder had gezien.
Samen met Freddy, die 'zijn' breedbladige wespenorchis weer in de berm van de Boslaan had gevonden, vond ik de naam van de beestjes: de koperuil en het muntvlindertje.

De wetenschappelijke namen zijn veel prozaïscher: de koperuil heet dan zoiets als: met goud beslagen uiltje, refererend naar de goudkleurige voorvleugels. In het Nederlands valt de koperkleurige kop kennelijk meer op...

Het muntvlindertje heeft in zijn wetenschappelijke naam de term aurata zitten, wat ook Met goud bedekt betekent.

Ik geniet gewoon van hun schoonheid...

Het nestje van de roodborst met het niet-uitgekomen ei.


Dit is de koperuil, een algemene vlinder die je de hele zomer kunt tegenkomen.

Het muntvlindertje is nog geen anderhalve centimeter breed.
Het is een zogenaamde dagactieve nachtvlinder uit de familie van de grasmotten.


Het lijkt inderdaad net goud...

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode