Camperen

Gisteren namen Marie en Lodewijk me op sleeptouw. Ik was van plan om een eindje te gaan fietsen en dan bij hun koffie te drinken. Zij kwamen daarop met het idee om mij met de camper op te halen en dan wat leuke plekken te bezoeken.
Nou, dat hoefden ze geen twee keer te zeggen!

Dus zat ik een uurtje later prinsheerlijk in hun camper.
Of ik maar even wilde zeggen waar ik heen wilde.
Op de fiets heb ik meestal en actieradius van zo'n dertig kilometer, maar zij hadden een heel andere afstand in gedachten....

We besloten om richting het noorden te gaan. Ik stelde voor om even bij de Mepper hooilanden te gaan kijken omdat het daar zo mooi was.
Zo gezegd, zo gedaan.


Via de bossen van Gees... 

...naar de Mepper hooilanden, of beter: ijsmoerassen.

Heel anders dan afgelopen maandag

Een ideale vogelkijkhut!

We zagen er van alles....


Een kleine zwaan...

... en de wilde.

Behalve aan het formaat en het postuur (de wilde is wat gracieuzer) kun je de twee herkennen aan hun snavel. De wilde zwaan heeft een gele vlek op zijn snavel (bij de jongen is hij lichtgrijs) in de vorm van een driehoek. De onderkant van die vlek is recht en loopt langs de ondersnavel.

De vlek van de kleine zwaan loopt aan rond terug en blijft bij de ondersnavel weg.

Wilde zwanen. Vaak hebben ze gekleurde koppen.

Kleine zwanen. Ze lijken door hun kortere nek meer op grote ganzen.


Als de zeearend er is, zit hij vaak in deze boom.

Toen we aankwamen, zat daar een grote roofvogel.
Een man met een dure camera zei dat het de zeearend was.
Dat was boffen!
Er verschenen in de loop van de middag (ja, we zijn daar een paar uur gebleven) nogal wat mensen met mooie camera's. Ook Freddy kwam langs, die had ik gewaarschuwd.
Toch waren we er niet helemaal zeker van: wat we misten was zijn 'vliegende deur'-beeld. Hij was te sierlijk, en ook de eenden reageerden niet paniekerig genoeg, volgens kenners.

Om kort te gaan: het was dus een buizerd. Maar dat wist ik pas zeker toen ik de waarneming op waarneming.nl gemeld had.
Maakt niet uit, we hebben genoten van alles wat er te zien was. En van de koffie in de warme camper natuurlijk!

Is het nou een zeearend? Nee, hij lijkt te klein...

... ja, maar hier lijkt hij weer heel groot.
Jeemig!

Kijk, dit is duidelijk.
Dit is een aalscholver.

Twee zeearenden?
Nèèh, twee buizerden.


Een grote zilverreiger

Een familie wilde zwanen komt op theevisite.
Pa voorop, dan vijf kinderen en ma sluit de rij.

Mooi hè?

"Ja, hier moeten jullie zijn!"



De Maan

De hooilanden

Ik ben ook nog even bij deze boom gaan kijken.
Daar zag ik nog iets heel bijzonders:


Een leviterende pimpelmees.
Kijk maar goed: hij zit niet op een tak, hij zweeft!

IJslandschapje



Voldaan weer op weg naar de camper.

Na een genoeglijke (en best wel koude) middag besloten we om niet meer ergens anders naar toe te gaan. De zon was al bijna onder, dus veel tijd hadden we niet meer.


Blijf kijken,
Dan zie je mooie dingen, zoals deze gouden poort in het bos...

...of gouden bomen.

Mooi hè... Drenthe!

Daar wonen wij :-)

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode