De Vossenberg

Ik had mezelf vanmiddag een beloning gegeven: nadat ik vanochtend een flinke hoeveelheid achterstallige administratie had weggewerkt, een deel van de berging had opgeruimd en mijn verwachte inkomsten en uitgaven voor 2016 aan de belastingdienst had opgegeven, mocht ik van mezelf lekker naar buiten.

ik ben naar de Vossenberg gegaan, een oud landgoed noord van Tiendeveen. De agrarische landerijen zijn inmiddels omgetoverd in waterpartijen, heide, bos en moeras.

De Zon scheen prachtig. Het gouden uur: het uur voor zonsondergang, duurt nu bijna twee keer zo lang doordat de Zon in de winter zo'n lage baan heeft. Dat zorgde voor prachtige kleuren.


Een van de beukenlanen op het landgoed.
Aan het eind staat een boerderij.



In de zomer staat dit meestal droog.

Op (of in?) een oude stam groeien diverse soorten mos.


Een stukje ernaast vond ik dit korstmos.
Het zou eikenmos kunnen zijn.


Een minilandschap van sporenkapsels van nóg een mos.

Net een lampje, zo met het zonlicht erin.


Je kunt er ook een kunstwerkje van maken.


Deze zwammetjes leken wel licht te geven.


De lange schaduwen van de beukenlaan geven het grasland een aparte sfeer.


Als je goed naar de bomen in de bosrand kijkt, zie je dat de katjes bloeien.

Op het terrein lopen Schotse hooglanders.
Je ziet aan uitstekende takken en stronken her en der plukken haar hangen.

Kennelijk is de ondervacht van deze koeien wit.

Een 'gewoon' blaadje wordt ineens bijzonder als
de Zon er doorheen schijnt. 

Ik heb nooit geweten dat Drenthe zo nat kon zijn.
Het donkere stipje links van het midden is de boer die
geultjes aan het graven is om het water wat af te laten vloeien.

Nu weet ik toevallig dat het hoogteverschil tussen deze vliegtuigen minimaal
300 meter is, maar vanaf dit standpunt lijkt het een stuk minder...

...en nu helemaal.


Ook dit is Drenthe, met de markante VAM-pijp op de achtergrond.

Het was een mooie middag.
Wat voor klussen zal ik morgen eens gaan doen ;-)

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode