Beetje dom...

Het was van de week mooi weer, dus was ik vaak in de tuin te vinden.

Ik liep meteen tegen het probleem van de slechte wifi-ontvangst in de tuin aan. Ja, inderdaad: soms wil ik in de tuin lekker gaan zitten werken en dan heb ik wifi nodig...
Ik heb al eens een repeater gekocht om daar iets aan te doen, maar dat was geen overweldigend succes.

Van de week had ik het ineens gevonden: nu ik steeds meer wifi-apparaten heb in plaats van bekabeld spul, kon ik mijn eigen router meer richting de tuin verplaatsen. De bekabeling daarvoor had ik jaren geleden al eens aangelegd, zij het voor een ander doel.
Ik moest wat kleine aanpassingen in huis doen, maar dat was zo gepiept.

Ik had overigens weer geluk: in mijn opruimwoede had ik eindelijk de lade met oud computerspul eens flink leeg gehaald. Het overtollige materiaal zat in een plastic zak en stond klaar voor de kringloop.
Laat ik nu net het ethernethubje nodig hebben dat in die zak zat! Wéér een argument om niets weg te gooien zolang je nog ruimte in huis hebt ;-)

Afijn. Alles werkte prima. Ik had in de tuin en in het hele huis goed bereik en ik was dus helemaal blij.
Tot de volgende dag: ik kon met mijn apparaten de router wel vinden, maar hij wilde geen verbinding maken. Grrr....

Dus ging ik met de Chromebook aan de gang om de router door te lichten. Ik sloot hem rechtstreeks aan de router aan. Ik dacht dat het probleem misschien ontstaan was door een firmware update die ik gedaan had. Dat blijft altijd een beetje linke soep, vind ik. Dus heb ik voor de zekerheid het apparaat terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Het probleem bleef echter bestaan.

Vanochtend had ik tijd om er eens in te duiken. Vanaf mijn PC maakte ik verbinding met de router, zette alle instellingen weer goed en daarna werkte alles perfect.

Tot een paar uur later. Toen had ik weer dezelfde problemen: het wifi-netwerk was wel zichtbaar, maar ik kreeg geen verbinding. Kijk, daar word ik nu een beetje moedeloos van...

En toen zag ik het licht....

Nadat ik de router had ingesteld, had ik de PC uitgezet en het bijbehorende stekkerblok op mijn bureau ook. Ik realiseerde me ineens dat ik het hubje in dat stekkerblok had gestoken, in plaats van in het stekkerblok op de vloer dat altijd onder spanning blijft. En als dat hubje niet werkt, zien de modem en de router elkaar niet en krijg je geen verbinding...
Ik zette de voeding om naar het andere blok en binnen een minuut werkte alles weer zoals bedoeld...

Zo zie je maar weer: je kunt nog zo veel verstand hebben van dingen, als je de elementaire zaken over het hoofd ziet, kom je desondanks niet erg ver...

De hub, nu aan het goede blok aangesloten...

Populaire posts van deze blog

Vlinders in Frankrijk

Een fazant in de tuin!

Je kunt nu je Chromebook ontgrendelen met een pincode